Snel hest

Femman är inte svårövertygad inte ^^ Aud sa när jag hämtade henne att jag inte borde rida ut ensam då hon är väldigt tittig, men igår och idag körde jag på det eftersom att det inte fanns någon att rida med. Blev nåt varv runt dammen, och ja det va jätteläskigt tyckte hon x) Men men, hon verkade tycka att det va jätteroligt samtidigt, med lite ben som hjälper till att övertyga så äre inte så farligt :D

Tänkte att jag kunde berätta lite om Femman nu.
Min "nya" ponny heter Missis Femka och är en stor D-ponny/liten häst, mätes till 147 cm i mars förra året och jag tror att hon har vuxit över nu. På papprena står det att hon är född 2004, men hon är mer som en 5, 6-åring att rida, väldigt orutinerad men rör sig och hoppar bra! Nu har hon dessutom lagt på sig lite så hon är i lagom hull, och börjar reda bli lite rundare och få lite mer muskler :)
Femman är absolut världens snällaste från marken, försiktig av sig och litar på att det inte är farligt där du går. Däremot är hon lite speciell att rida... höhö :p Jättejättesnäll i ridhus både i hopp och dressyr förutom att hörn är jätteläskiga, men kommer man ut på utebanan äre en annan häst man sitter på. Då gäller det att hålla koll på henne för hon har en liten tendens att försöka sticka :p blir väldigt pigg och rätt så het på lite störra ytor.
Hon är jättesnäll att hoppa inomhus (utomhus blir hon något övertaggad och svårsvängd) men verkar ha noll rutin(?) så det gäller att vänta på henne och inte försöka påverka alltför mkt när man rider an mot hinder.
Rider man ut tillsammans med någon är hon jättesnäll, vill inte gå först bara då hon är lite för feg för det.
När jag fick hem henne 1 maj så hade hon gått med dubbla tredelade bett eftersom att hon hade en tendens att lägga tungan över bettet. Jag red med det första gången men nu går hon med ett tredelat och remont/pullar beroende på vad vi ska göra för nåt roligt. Hon är mkt lugnare i munnen nu än tidigare (hon gick helt underbart i fredags!) men man märker när man tar tag i henne att hon bli lite upprörd och börjar hålla på med sin tunga. Däremot kräver hon en bestämd ryttare som inte låter henne svänga åt det håll hon vill svänga åt när man är ute på t.ex. utebanan eller rider ut själv.

Nåt mer ni undrar över så äre bara att skriva en kommentar! :)

nån dag ska anko få skicka bilderna från hoppningen, finns en bild som ni måste se... x)
Heido!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Sidinnehåll
Bilder/Text etc.
Denna menyn kan bli hur
lång/kort som helst



♡ DESIGN BY:
JOSI ANERLAND